#Scurtcircuit: The Mandalorian, Messiah și altele

Caricaturi tragicomice de la Elia Suleiman, adaptare Star Wars făcută riguros sau artă contemporană placidă de la onorabila Claire Denis.

The Mandalorian

Fără îndoială și cel mai probabil spre inflamarea fanilor uzuali, exercițiul western-SF pus la cale de Jon Favreau și Disney+ e cel mai cerebral și ambițios produs Star Wars. Minusurile le cunoaștem, fiind vorba despre Favreau: unele personaje & intrigi secundare sînt generice, iar multe scene sînt filmate, nu jucate – n-au suflet, cu alte cuvinte. Pe de altă parte, are bun gust vizual, umorul e reușit, se așază mai serios în a doua jumătate și personajele încep să prindă contur și să dezvolte așa-zisa chimie. Aș paria că sezonul următor va fi mult mai valoros.

7/10 ★

It Must Be Heaven

Cine e familiar cu stilul schițat tragicomic al regizorului palestinian Elia Suleiman, undeva dinspre Jacques Tati către Wes Anderson, doar că mai caricatural și mai minimal în dialog, va exagera, de dragul său, în căutarea mizei acestui după-zece-ani-de-pauză film care de data asta nu reușește să ascundă ceea ce precedentele au temperat: aroganța față de umanitate. Mai degrabă plictisit decît compătimitor, mai degrabă judecător decît observator sensibil. În plus, prea preocupat de poante, de-aici și previzibilitatea acestora.

6/10 ★

Messiah

Fenta Netflix către fanii Preacher e pe cît de nesărată ne-am fi așteptat. După vreun sfert de oră observi lesne combinația inutilă și stîngace între camera mobilă și fixă, scenetele atît de superficiale că pot oricînd apărea într-o campanie Unicef, expresiile plictisite sau, dimpotrivă, de seminar ale actorilor. Apar rapid întrebări. Unde e drama? Pardon, eu ți-am vorbit frumos, cum adică nimic nu e gri în munca CIA-ului? De ce un cuplu israelian vorbește două din trei propoziții în limba engleză? În propria sufragerie? Mai am două beri în frigider sau doar una…?

4/10 ★

High Life

O foarte posibilă replică anti-umanistă la Interstellar, filmul post-modern-aproape-artă-contemporană al veteranei Claire Denis se învîrte în jurul lui Robert Pattinson și fiicei sale născute la bordul unei nave spațiale aflate într-o misiune meschină: o gașcă de condamnați pe viață sînt trimiși către o gaură neagră în numele sfintei științe pămîntene. Detaliul picant e Juliette Binoche, care joacă rolul unei doctorițe care și-a ucis copiii și soțul, iar mai nou are ambiția extracurriculară de a însemina artificial femeile de la bord, unde, apropo, sexul e interzis. Bizar & intens existențial (cadavre care plutesc în spațiu, cameră special creată pentru masturbare, priviri tîmpe către neant, observații despre singurătate, izolare sau conservatorism), însă în cele din urmă o dramă-fără-dramă, generică și previzibilă, despre control și epuizare/implozie socială.

6/10 ★