#Scurtcircuit: The New Pope, Ford v Ferrari și altele

Edward Norton își încearcă insuficientele îndemînări regizorale, politicile religiei într-un nou sezon la Vatican regizat de Paolo Sorrentino sau Timothée Chalamet în rolul unui rege regîndit în cheie progresistă.

The New Pope

Spectacolul vizual și nerușinarea scenariului continuă și în al doilea sezon al seriei gîndite de Paolo Sorrentino (vezi Il Divo sau La Grande Belezza). Papa Pius 13 (Jude Law) zace în comă întins pe un pat într-o capelă, iar o soră îngrijitoare nu se poate abține să nu se masturbeze după ce-i spală corpul, Voiello (Silvio Orlando) își pune în cap să fie papă, însă Dumnezeu are alte planuri și îi trimite doppelgängerul în rol de contracandidat, iar un Papă-lapte se prinde că are putere după ce e încoronat și încearcă să răstoarne laissez-faire-ul economic & moral vaticanez cu comunism & abstinență. Salvarea clanului catolic, aflat într-un declin fulgerător către haos și extremă politică, pare să vină de la Sir John Brannox (John Malkovich), un alt trimis (cît se poate de) nonconformist al Domnului. E tocmai cum nu m-aș mai fi așteptat să fie: relevant, picant, metaforic.

8/10 ★

Motherless Brooklyn

Bazată pe romanul publicat în 1999 de Jonathan Lethem, povestea unui detectiv particular cu sindromul Tourette, Lionel Essrog (Edward Norton), care investighează asasinarea șefului, mentorului și prietenului său Frank Minna (Bruce Willis) e o neașteptat de stîngace pastișă noir preocupată mai degrabă cu artificiile actoricești ale personajului principal – e suficientă prima jumătate de oră să ne lămurim că ne uităm la un exercițiu de vanitate – decît cu vreo minimă coerență sau chiar cu nuanțele socio-politice pe care le încearcă, dar cărora le ratează complet substanța.

5/10 ★

Ford v Ferrari

În timpul unei ședințe încordate de la începutul anilor ’60, Lee Iacocca (carismaticul Jon Bernthal), omul de marketing care s-a implicat în crearea unor modele precum Mustang sau Escort, încerca să-i explice șefului Ford Motor Company, Henry Ford II, interpretat în toată îngîmfarea lui de excelentul Tracy Letts, că cea mai eficientă soluție pentru companie să crească în vînzări (și să nu mai fie umilită de Chevrolet) e să dezvolte un automobil de curse care să cîștige Le Mans. „James Bond does not drive a Ford”, înțeapă Iacocca, însă conservatorul CEO nu se lasă convins: „That’s because he’s a degenerate”.

În cele din urmă, după ce încearcă arogant să cumpere Scuderia Ferrari, Ford „al doilea”, cum e luat peste picior la un moment dat de Enzo, dă mînă liberă unui dream team: Carroll Shelby (Matt Damon), fost cîștigător Le Mans, și Ken Miles (Christian Bale), șofer și mecanic britanic talentat și nonconformist („He’s a beatnik!”, se teme același CEO). Distribuția lui Bale e una dintre problemele filmului, efortul său de a vorbi cu accent e cam la fel de oportun ca o schimbare de treaptă la 1500 RPM. Damon nu e nici el fără cusur, oferind o aură mai degrabă comică unui caracter, după toate cărțile de istorie, puternic și nonșalant. Una peste alta, Ford v Ferrari funcționează fără prea multe prețiozități (poți sări peste discuțiile tată-fiu inspiraționale scăldate în apusuri idilice) și chiar fără compromisuri, pentru că nu ascunde deloc faptul că lui Miles i s-a furat primul loc din cauza jocurilor de culise meschine ale boșilor și oamenilor de marketing.

7/10 ★

The King

Oricît de fan aș fi David Michôd (vezi Animal Kingdom), în acest remix al istoriei lui Henric al V-lea al Angliei (interpretat de supraevaluatul Timothée Chalamet) și războiului său cu Franța e plicticos de nehotărît, atît moral, cît și politic. Mai întîi îl imaginează pacifist, deși a fost cel mai războinic dintre toți – ba chiar mai tîrziu, scenariul n-are cum să evite masacrul prizonierilor. Apoi, prințul Louis (Robert Pattinson) n-a fost prezent la bătălia de la Azincourt, punctul culminant al filmului. Nicio conspirație de asasinare a lui Henric n-a avut loc în acea perioadă, iar căsătoria lui cu Caterina de Valois pare în film ceva rupt din poveștile cu Făt-Frumos. Iar ca varza să fie completă, Henric își ucide trădătorul din cauza căruia, sanchi, ar fi pornit toată nenorocirea medievală. Și, uite așa, am încălecat pe-o șa și l-am făcut erou pe omul care a invadat o țară pentru că avea impresia că e a lui datorită unei scheme genealogice complicate pe care astăzi nimeni nu mai dă doi bani.

5/10 ★