The Sisters Brothers: Totul și nimic pentru aur

Avem toate ingredientele necesare unui amestec reușit: poveste (bazată pe romanul scris de Patrick deWitt și apărut în 2011) complexă și anti-western prin felul în care reflectă asupra relațiilor de prietenie dintre bărbați, nesiguranței și poate chiar crizei vîrstei de mijloc, Jacques Audiard la regie (meșterul unor bijuterii ca Un prophète sau Dheepan), Benoît Debie la cinematografie (a făcut deseori echipă cu Gaspar Noé și s-a ocupat de Spring Breakers), Alexandre Desplat la compoziția coloanei sonore și patru actori greu de contestat.

Doi frați, Eli și Charlie Sisters (John C. Reilly și Joaquin Phoenix), pornesc în căutarea chimistului Hermann Kermit Warm (Riz Ahmed) care prezintă maxim interes pentru un comandat corupt. Îi ajută John Morris (Jake Gyllenhaal), care e deja pe urmele respectivului și îl întîlnește înaintea celor doi. Doar că trioul nu reușește să păstreze potriveala de-acasă cu cea din tîrg.

Dacă Phoenix e prea grunge, iar Ahmed prea interbelic să se potrivească unui western, ceilalți doi sînt mult mai plauzibili, mai ales că nu vorbim despre un film de gen care se preocupă doar cu conflictul dintre bine și rău: „You’ve never thought about stopping?”, îl întreabă Eli pe Charlie în timpul cinei la un hotel scump din San Francisco (numai una dintre circumstanțele atipice), întrebare care pune pe masă un conflict mult mai profund, acela dintre doi frați care lucrează și omoară împreună, cînd unuia i s-a umplut paharul. Un roman picaresc, așadar, tratat post-modern de Audiard (la limita melodramei, din fericire), care „împușcă” și teme precum impactul părinților asupra copiilor, lăcomie sau industrializare. Chiar și democrație.

8/10 ★