Todos lo saben: Ce se întîmplă în familie, află tot satu’

Cine a mai văzut măcar două filme ale iranianului Asghar Farhadi (mă gîndesc mai ales la About Elly) va avea un inevitabil déjà vu. Familia care trece prin momente dificile, la limita disperării, devine o rețetă tot mai previzibilă în cinemaul regizorului, iar asta nu doar pentru că spaniola e limba universală a telenovelelor. Pe de altă parte, cine e la prima experiență, va trebui să se mulțumească cu cel mai vulnerabil al său: psihologia personajelor e deseori ilogică, iar răpirea în jurul căreia clocotește drama e atît de stîngace și neverosimilă, încît și Robi din Las Fierbinți ar ieși jenat din sală.

Intriga e, oricum, un pretext, pînă la urmă nu e atît de important cum se petrece, ci tocmai faptul că s-a întîmplat. Tensiunea în familie crește, iar Laura (Penelope Cruz) face echipă tocmai cu fostul iubit, Paco (Javier Bardem), cel mai implicat în căutarea fetei, pentru că așa trebuie (după cum ne vom elucida pe parcurs, în cel mai ordinar plot twist de la Star Wars încoace), nu pentru că ar avea vreo motivație concretă, în afară poate doar de propriile bănuieli. După prima jumătate a filmului apare și Alejandro (Ricardo Darin), soțul Laurei, care împreună au o incredibil de fericită căsnicie, deși omu’ nostru e un fost alcoolic, actualmente habotnic și șomer de vreo cîțiva ani. Cu toate astea, pune cea mai deșteaptă întrebare din tot filmul: „Ce facem după ce ne prefacem cîteva zile sau vreo săptămînă că strîngem banii pentru recompensă?”.

De ce să-l vezi? Deși în mare parte e un fel de „Toate motivele să nu investighezi singur răpirea fiicei tale”, articol care sînt aproape sigur că e undeva prin arhiva Vice, melodrama cu ambiții contrafăcute de thriller are cîteva momente sublime (compozițiile renascentiste sau scenele lucide & încordate de dialog) și poate funcționa dacă faci în capul tău montajul și tai din el fără milă.

6/10 ★