Under the Silver Lake: Hitchcock pentru hipsteri

Deși încă din primul cadru Andrew Garfield (aka Sam) seamănă izbitor cu Sandra Bullock, aș sugera să trecem repede peste această impresie, nu cumva să-i subevaluăm calitățile de interpretare: fostul Spider-Man e admirabil în rolul unui hipster pierde-vară, afemeiat și, bașca, frivol-spre-uber-paranoic din punct de vedere existențial, pentru că are un fetiș naiv nu doar pentru costumele amicei sale, ci și pentru teorii ale conspirației.

Iar David Robert Mitchell (regizorul memorabilului It Follows) tratează, bineînțeles, ironic (dar parcă nu neapărat?) toată povestea, folosind deja clișee ale genului noir, marea lor majoritate cu trimitere evidentă la Alfred Hitchcock – să fie cît mai evident, Sam folosește un binoclu să spioneze vecina hipioată care iese topless pe balcon cînd dă de mîncare papagalilor. Salut, Rear Window! Se adaugă David Lynch și David Cronenberg, cu un strop de Chinatown sau Southland Tales.

Trecînd peste alte metafore reușite (ah, feministele care latră!), detalii pentru tocilarii de pe Reddit și exerciții vizuale deseori savuroase, luăm cu lămîie replica din How to Marry a Millionaire, filmul din 1953 regizat de craioveanul Jean Negulesco, care apare pe la minutul 13, și ne împiedicăm deja de filosofia filmului: „I think this is it, kids. Great big room full of nothing but rich millionaires”. Ajută și faptul că afișul filmului e o reinterpretare a copertei albumului Nevermind, scos de Nirvana (trimiterile la suicidalul Kurt Cobain sînt evidente și ele) și cam asta e, nimic mai mult, nimic mai puțin: anxietatea existențială îndoită cu paranoia poate duce la decizii pripite. Sau, dimpotrivă, după cum vom afla spre final.

De ce să-l vezi? E hipnotizant, delicios vizual și provocator inclusiv la a doua sau a treia vizionare, cînd unele detalii devin mai clare. Plus pentru cele mai cringe scene de sex văzute în ultima vreme, oarecum simbolice pentru vremurile în care trăim.

8/10 ★