The Great Hack: Niciodată să nu spui nicio dată

Documentarul celor doi Karim Amer și Jehane Noujaim (vezi The Square, despre Revoluția egipteană din 2011) ne arată încă o dată cum site-uri precum Facebook sau Twitter și agenții precum Cambridge Analytica folosesc datele noastre personale în folosul brandurilor sau partidelor politice. Figurile centrale ale filmului sînt David Carroll, profesor la Parsons School for Design din New York, Carole Cadwalladr, jurnalistă de investigație la The Guardian, Christopher Wylie, fost angajat, în internship, la Cambridge Analytica, un puști pe care n-ar trebui să-l credem pe cuvînt de fiecare dată (vezi paginile dedicate gagiului din raportul ăsta) și Brittany Kaiser, fostă directoare de dezvoltare la aceeași firmă.

„Nu trebuie să schimbi părerea tuturor oamenilor, ai nevoie doar de cei nehotărîți și/sau ușor de influențat. Iar pe aceștia îi identifici nu doar analizînd ceea ce cumpără, ci încercînd să înțelegi cum gîndesc”, zice la un moment dat Kaiser, care, în mod ironic, a lucrat în echipa de campanie pentru Barack Obama înainte să fie una dintre persoanele importante în marketingul (eu așa îi zic, marketing, nu cred că mai putem vorbi despre campanie) pentru Donald Trump și Brexit, punînd cap la cap date primite din social media pentru a bombarda useri cu propagandă și fake news.

Din păcate, Kaiser ocupă prea mult timp, mare brînză nu zice, ba chiar dimpotrivă, am impresia că regizorii încearcă să-i spele din imagine, filmînd cadre lungi, tăcute și aparent nostalgice și/sau pline de regret ale domnișoarei care în mare parte fie e la piscină pe o insulă exotică, fie într-un Uber. A se scuti. Chiar și Carroll, iarăși un personaj central, care a dat în judecată Cambridge Analytica pentru a-și recupera datele personale, e destul de plictisitor și banal în propăvăduirea anti-Facebook, iar CGI-ul care ne tot arată cum datele noastre se transformă în niște balonașe care zboară spre Cloud sînt, iarăși, copilărești.

De ce să-l vezi? E un reminder binevenit & înfricoșător despre faptul că social media și firmele care analizează datele noastre personale pot influența sau chiar face viitorul. Pe nesimțite.

6/10 ★