#Scurtcircuit: The Irishman, 6 Underground și altele

Dureri de cap cu Michael Bay, #travelgram cu Richad Linklater, o gașcă provocatoare de dansatoare exotice și așa mai departe.

The Irishman

Inspirat de I Heard You Paint Houses, cartea scrisă de Charles Brandt, fost procuror și avocat, micul monstru de peste trei ore al lui Martin Scorsese se învîrte în jurul lui Frank Sheeran (Robert De Niro), mîna dreaptă a mafiotului Russell Bufalino (Joe Pesci) și, mai tîrziu, a liderului vedetă de sindicat Jimmy Hoffa (Al Pacino), pe care susține că l-ar fi asasinat. Film despre cîțiva gangsteri nemiloși în afaceri ajunși moșnegi melancolici și încolțiți de remușcări, leneș, obositor episodic, fără meditații estetice, un fel de Brian de Palma regizînd un sezon din Dallas, încurcat în propriile driblinguri: familia lui Frank e accesoriu, Keitel, Romano și Cannavale irosiți, iar contextele socio-politice, de la victoria lui John F. Kennedy în alegeri la criza rachetelor din Cuba, neexploatate. A lipsit ăla care să zică „Mai taie din ele, dă-le…”

6/10 ★

Where’d You Go, Bernadette

Debutează promițător cu fentele & capriciile existențiale ale unei anti-sociale la limita depresiei, continuă însă cu prea mult și prea inutil Billy Crudup, dezvăluirea și enumerarea traumelor prin care a trecut Bernadette, twist care paradoxal banalizează povestea, apoi se transformă într-o fabulă despre optimism voiajor în stil Walter Mitty does Antarctica. Regizorul Richard Linklater are însă mare noroc cu Cate Blanchett, fascinantă în rolul unei arhitecte nonconformiste („People like you must create. If you don’t, you become a menace to society”, cum bine observă un prieten vechi), care a renunțat la pasiune dedicîndu-se familiei și în special fiicei sale, cu care are o deosebită relație de prietenie

6/10 ★

Hustlers

Martin Scorsese însuși a refuzat proiectul, deși ar fi fost o provocare mai mare decît De Niro într-un azil de bătrîni: o gașcă de dansatoare exotice Victoria’s Secret varianta LC Waikiki ajung grup infracțional organizat post-criza financiară din 2008, cînd cluburile de striptease rămîneau fără clienții de bază (bancheri și coporatiști). Inspirat de reportajul The Hustlers at Scores realizat de Jessica Pressler și publicat în New York Magazine, filmul regizat în cele din urmă de Lorene Scafaria (vezi Seeking a Friend for the End of the World) adună toate stereotipurile (fata nouă și naivă, femeia cu experiență, fata cu iubit gelos, fata „de cartier”, bunicuța de la club și așa mai departe) și le amestecă nonșalant, cu ambiții Soderbergh, într-o parabolă despre supraviețuire într-o economie inegală și prăbușită, fetiș consumerist și feminism camp. Are tonus, senzualitate și inteligență („This city, this whole country, is a strip club. You’ve got people tossing the money, and people doing the dance”), iar cele patru cum-să-nu-te-măriți-cu-un-milionar Constance Wu, Jennifer Lopez, Keke Palmer & Lili Reinhart sînt captivant de firești.

8/10 ★

6 Underground

Undeva între Deadpool (și nu doar pentru că Ryan Reynolds intepretează cu aceleași fente), Fast & Furios și The Expendables, dar cu migrenele vizuale inconfundabile create de Michael Bay: olimpiadă de cadre pe minut și acel excesiv panning stînga-dreapta al scenelor despre care nici măcar Zlatan Ibrahimovic nu poate spune că nu-i cade greu la stomac după un castron cu popcorn. Din meniu: parkour pe zgîrie nori, Melanie Laurent going Nikita, Ryan Reynolds going Bruce Wayne, lovituri de stat explicate și puse la cale de niște copii de opt ani într-un diner, glume cu referințe pop rămase din Deadpool (doar sînt aceiași scenariști), filosofii totalitariste vs. democratice de calibrul Bromania, Adria Arjona care n-are nici măcar o replică amuzantă și așa mai departe. Orișicît, mai așezat & antrenant decît orice sequel Transformers.

5/10 ★