The Morning Show: Politicile jurnalismului

Serialul produs de Apple, care intră pe piața streaming cum ar intra un Uber Select în parcarea Pelicanul, și scris de Jay Carson (vezi The Front Runner) și Kerry Ehrin (care posedă un portofoliu serios în comedii romantice), are (cam) multe ambiții, de la reflecții provocatoare cu privire la mișcarea #metoo pînă la ce înseamnă și care sînt limitele etice ale jurnalismului. Toate se joacă într-un careu (și un buget de 300 de milioane de dolari) de invidiat.

Cel mai celebru duo de prezentatori ai celei mai urmărite emisiuni matinale de televiziune, Alex Levy (Jennifer Anistorn) și Mitch Kessler (Steve Carell), e spart după 15 ani de carieră, după ce Mitch e acuzat de hărțuire sexuală de către cîteva foste angajate ale companiei. Cory Ellison (Billy Crudup, despre care n-aș fi crezut că voi spune vreodată că e încîntător), proaspătul șef al Departamentului Știri, pune ochii pe Bradley Jackson (Reese Witherspoon), o reporteră sinceră & tare în gură de la o televiziune locală, care în urma unei discuții aprinse cu un protestatar agresiv ajunge subiect viral.

Chaos is the new cocaine”, spune la un moment Cory, cel mai savuros personaj al serialului, care încearcă să dinamiteze conservatorismul companiei și în același timp să rămînă relevant în sondaje cu ajutorul nonconformistei Bradley (și, bineînțeles, a cîtorva intrigi plantate inteligent), care va atrage atenția unui segment de public complet ignorat de UBA: cel al femeilor woke! Același Cory: „People get their horrible news delivered to the palm of their hand 24/7. And news is awful, but humanity is addicted to it, and the whole world is despressed by it. That’s why what we really need on television right now, it’s not news or fucking journalism. It’s entertainment”. După primul episod, ai toate indiciile că omul e un nesuferit malițios, însă evoluția lui e surprinzătoare: Cory știe că face presă comercială, știe că e cinic, dar în același timp recunoaște oamenii de calitate și talentați și mai știe că aceștia se pot adapta.

Discuția dominantă (și cea mai interesantă) a celor zece episoade rămîne așadar jurnalismul, iar pe lîngă intrigile inevitabile & distractive la locul de muncă, pe lîngă zona gri și, ce-i drept, neaprofundată suficient a problemelor legale & morale ale lui Mitch, apar aspectele etice ale meseriei, iar unul dintre clișeul de idei care iese în evidență e cel al obiectivității reporterului, pe care cele două personaje principale îl dezbat în repetate rînduri – atît calitățile, cît și defectele celor două sînt suficient de subtile în scenariu. En fin, The Morning Show e revigorant de antrenant, sugerează nuanțe, nu agendă, și are o dinamică a personajelor pe care rar o vedem în ultimii ani post-Netflix, producător care, conștient sau nu, dar cu siguranță din cauza presiunii economice, a creat un trend al situațiilor & narațiunilor tot mai generice & vădite.

7/10 ★